رژيم های: کنترل وزن (چاقی- لاغری) - دیابت - چربی خون - قلب و عروق - کلیه - دستگاه گوارش -  سوختگی -  تغذیه شیر خواران - اطفال - نوجوانان -سالمندان - ورزشکاران - خانمهای باردار و شیرده   
 

راهنماگالری نقاشیدر باره ماپرسش و پاسخدرخواست رژیمصفحه اصلی

 

   پرسش و پاسخ


شما می توانید سئوالات خود را در مورد تغذیه و رژیم درمانی از طریق تکمیل فرم زیر با ما در میان گذاشته و از مشاوره رایگان بهره مند شوید.

در قسمت پرسش های متداول که در ادامه این صفحه آمده است، می توانید پاسخ برخی از سئوالات خود را بیابید.

 تایپ آدرس پست الکترونیکی معتبر و همچنین متن پرسش، ضروری است.

 لطفا متن پرسش را با حروف فارسی تایپ کنید. برای فارسی کردن، کلید های Alt - Shift را همزمان فشار دهید.

 

  آدرس پست الکترونیکی :   

  متن پرسش :

 پاسخ به آدرس پست الکترونیکی که ذکر نموده اید ارسال خواهد شد.

 

-----------------------------------------------------------------------------------

 

     پرسش های متداول شما

 

 

- از چه کسانی می توانیم یک رژیم غذایی علمی و مناسب دریافت کنیم؟

تنظيم رژيم غذايي علمی و مناسب در تخصص کارشناس و متخصص رشته علوم تغذيه که داراي پروانه رسمی از وزارت بهداشت و درمان باشد، می باشد. بنابراین تنظیم رژیم غذایی نه تنها در تخصص افراد عادی و یا موسسات پرورش و تناسب اندام نیست، بلکه در حوزه فعالیت پزشکان اعم از متخصص و يا عمومي نیز قرار ندارد.

 

- كودك در 6 ماه اول زندگي چگونه بايد تغذيه شود؟

 از لحظه تولد تا پايان 6 ماهگي شير مادر به تنهايي تمام نياز هاي غذايي شير خوار را تامين مي كند و از 15 روزگي به بعدبايد علاوه بر شير مادر روزانه قطره مولتي  ويتامين(25قطره)يا ويتامين(20قطره A+D )به كودك داد.

 در اين مدت كودك به آب- آب قند و هيچ چيز ديگري به جز شير مادر نياز ندارد.

  آغوز(شيري كه چند روز اول بعد از زايمان ترشح ميشود)با وجود اينكه حجم كمي دارد براي تامين نيازهاي كودك كافي است و همچنين داراي موادي است كه كودك را در مقابل بيماري ها و عفونت ها مقاوم مي كند.

 از مزاياي ديگر شيرمادر آن است كه به راحتي قابل هضم مي باشد و يجاد حساسيت و آلرژي نمي كند،پاك و تميز است و كودكاني كه شير مادر مي خورند كمتر به بيماريهاي عفوني و اسهال مبتلا مي شوند. شير مادر ضريب هوشي كودك را افزايش مي دهد و از لحاظ اقتصادي نيز به صرفه است. در اين مدت هر زمان و هر چند بار كه كودك تقاضا كند بايد شير مادر در اختيارش قرار گيرد.

  ماك-كلستروم يا آغوز، شير چند روز اول،يك غذاي استثنايي براي نوزاد اولين شيري كه مادر در چند روز اول،بعد از زايمان توليد مي كند آغوز نام دارد كه همه نياز هاي تغذيه اي نوزاد را تامين مي كند. آغوز خواص ضد ميكروبي و ضد ويروسي قوي دارد و مقاومت بدن نوزاد رادر مقابل بيماريها بالا مي برد.

 

 - از چه زماني تغذيه با شير مادر بايد شروع شود؟

 شير دادن به كودك بايد هر چه زودتر بعد از زايمان شروع شود.ترجيحا ظرف نيم ساعت اول بعد از زايمان و حداكثر1 تا2 ساعت اول بعد از زايمان بايد تغذيه كودك با شير مادر آغاز شود. شير مادر از ابتلا كودك به بسياري از بيماريها جلوگيري ميكند.

 

 - تغذيه با شير مادر چه فوايدي دارد؟

 تغذيه با شير مادر ابتلا به بيماريهاي اسهالي و عفونت هاي تنفسي و مرگ ناشي از آنها را به شدت كاهش مي دهد.

 ضمنا از ابتلا به عفونت هاي گوش مياني و عفونت دستگاه ادراري مي كاهد. ميزان ابتلا به آسم-اگزما و انواع آلرژي در شير خواراني كه از شير مادر استفاده مي كنند بسيار كمتر است. بويژه در خانواده هايي كه پدر يا مادر و يا يكي از افراد خانواده مبتلا به نوعي بيماري آلرژيك است، تغذیه با شير مادر می تواند نجات بخش باشد.

 

 - شير مادر چه ارزش هاي غذايي دارد؟

 چربي و پروتئین شير مادر بهتر از چربي وپروتئين شيرهاي ديگر هضم مي شود.  به همين دليل درد هاي جمع شدن گاز، استفراغ و حساسيت نسبت به پروتئين در اين شير خواران كمتر مشاهده مي شود.

 تركيب شير مادر همراه با رشد شيرخوار تغيیر پيدا ميكند. چربي شير مادر در شروع وعده شير دهي كمتر است و سپس ميزان آن تدريجا بيشتر ميشود.اين تغييرات كمك بزرگي به سير نگه داشتن و افزايش وزن شيرخوار ميكند. به سبب ويژگيهاي چربي شير مادر، شير خوار پر خوري نمي كند و خوب وزن ميگيرد. در نتيجه مبتلا به چاقي ناشي از مصرف شير مصنوعي كه زمينه ساز بيماريهاي قلبي و عروقي، مفصلي و ديابت در بزرگسالي است نمي شود.

در شير خواراني كه از شير مادر تغذيه ميكنند مشكل افزايش كلسترول در بزرگسالي و خطر ابتلا به بيماري هاي قلبي و عروقي كمتر است.

 

 - چه نكات مهمي را در تغذيه با شير مادر بايد رعايت كرد؟

نوزاد در روزهاي اول كمي وزن از دست ميدهد اين پديده طبيعي است و جاي نگراني نيست و نبايد آنرا به حساب كمبود شير مادر گذاشت .براي تغذيه كودك با شير مادر بهتر است از تنظيم هر نوع برنامه زمان بندي شده، خوددراي شود به محض اظهار تمايل و احساس گرسنگي شير خوار تغذيه با شير مادر در هر ساعت از شب يا روز و به هر مدت كه او مايل است انجام گردد.

 

 - چگونه مي توانيم تشخيص دهيم شير مادر كافي است؟

بهترين راه براي تشخيص كافي بودن شير مادر افزايش وزن شير خوار بر اساس منحنی رشد است كه با مراجعه به پزشك يا مراكز بهداشتي درماني و با وزن كردن ماهيانه شيرخوار اين كار ميسراست. مدفوع شير خواراني كه از شير مادر تغذيه ميشوند شل تر و دفعات آن نيز بيشتر از دفعات اجابت مزاج شير خواراني است كه با شير خشك تغذيه  ميشوند.

 

 - آیا روشی که حلقه در معده مي اندازند وحجم معده را مي گيرند تا انسان زودتر سير شود، مناسب است؟

 بهترين و پايدارترين روش براي کاهش وزن استفاده از رژيم غذايي علمي به همراه ورزش است زيرا روشهاي ديگر که به اصطلاح به عنوان روشهاي تهاجمي خوانده مي شوند به علت اينکه بدن از طريق جراحي و يا ابزار پزشکي دستکاري مي شود بدون عوارض نمي باشند. و امروزه علم پزشکي بدنبال يافتن و توسعه روشهاي غير تهاجمي است که از جمله آن استفاده از روشهاي علمي رژيم درماني است که از طريق تغيير عادت غذايي سعي مي کند که کاهش وزن پايدار و بدون عوارض را به وجود آورد. روشي که شما ذکر کرديد چندان جديد نيست و مدتهاست که در دنيا مورد استفاده قرار مي گيرد و بيشتر براي افرادي که توانايي استفاده از رژيمهاي غذايي ندارند، مناسب است. در روش مذکور هر چند که منجر به سيري زود هنگام مي شود اما به علت امکان استفاده از غذاهاي پر کالري در حجم کم و همچنين افزايش تعداد دفعات مصرف غذا ممکن است نتيجه مطلوب حاصل نشده و حتي افزايش وزن را نيز به همراه داشته باشد. قابل ذکر است که امکان برگشت پذيري به حالت اوليه در روشهاي مبتني بر جراحي پس از گذشت زمان نیز وجود دارد.

 

- آيا فرمول کلي براي لاغري  وجود دارد؟ مثلا به طور کلي چه چيزهايي حذف شود و چه چيزهايي استفاده شود؟

توصيه هاي کلي براي عدم مصرف برخي از مواد غذايي از قبيل شيريني و محدوديت چربي وجود دارد ولي تناسب وتنوع غذايي در رژيم کاهش وزن اهميت ويژه اي دارد که بايد برنامه غذايي را با توجه به شرايط هر فرد جداگانه تنظيم کرد. براي دريافت يک رژيم مناسب و علمي با کارشناس و متخصص رشته علوم تغذيه که داراي پروانه رسمی از وزارت بهداشت و درمان باشد، مشورت نماييد.

 

- آيا خوردن خرما به جاي نهار مثلا در هر وعده تعداد 15 دانه خرما آن هم هر روز، موجب چاقي مي شود؟ من خرما را جايگزين برنج کرده ام. ايا در لاغري موثر است؟

از نظر مقدار قند و تقريبا کالري مصرفي هر 3 عدد خرما مي تواند با 4 قاشق معمولي برنج جايگزين شود اما بايد توجه داشته باشيد که در هر وعده بايد از ساير گروههاي غذايي نيز استفاده کنيد مثل گوشت و لبنيات پس در يک برنامه مناسب غذايي خرما را نميتوان جايگزين وعده ناهار کرد حتي اگر داراي کالري مساوي باشد. رژيم غذايي براي لاغري داراي ترکيب مشخصي از گروههاي مواد غذايي است که براساس نياز هر کس متفاوت بوده و در عين حال کالري مصرفي فرد نيز داراي اهميت مي باشد و تنها با حذف و يا تغيير يک نوع از مواد مصرفي نمي توان به نتيجه مطلوب رسيد.

 

- آیا استفاده از قرص های لاغري، ضد اشتها و کمربندهاي حرارتي بلامانع است؟

از نظر علمي اين قبيل قرص ها اثرات سوء بر روي سيستم اعصاب و اندامهاي بدن داشته و استفاده از آنها توصيه نمي شود.هر رژيم و روشي از قبيل قرص، کمربند، تشک و سوتين که بدون پشتکار و صرف زمان مدعي کاهش وزن باشد نه تنها نتيجه مطلوب را نخواهد داشت بلکه با عوارضي همراه خواهد بود. بنابراين فقط يک رژيم مناسب و علمي که توسط متخصصين تغذيه تهيه و توصيه شود به همراه فعاليت بدني مي تواند به تدريج اشتهاي شما را کنترل کرده و در کاهش وزن نيز موثر باشد.

 

- من چند روز(يک هفته) است که کاملا تنقلات و چربي جات و شيريني و برنج را از غذايم حذف کردم.و سالاد شير و خرما به مقدار کم ميخورم اما وزنم تغييري نکرده.چرا؟

برنامه غذايي که شما براي خودتان تنظيم کرده ايد از نظر علم تغذيه صحيح نمي باشد.حذف برنج و شيريني به تنهايي نمي تواند نتيجه مطلوبي براي شما داشته باشد.براي دريافت يک رژيم مناسب و علمي با کارشناس و متخصص رشته علوم تغذيه که داراي پروانه رسمی از وزارت بهداشت و درمان باشد، مشورت نماييد.

 

- آیا خوردن روزى 4 ليوان جاى سبز ضررى ندارد؟

چاي سبز مانند چاي سياه است ولي خواص مفيد آن کمي بيشتر است. بنابر اين در مصرف آن نبايد زياده روي کرد و حد اکثر 4 فنجان آن در روز مفيد مي باشد. بايد توجه داشت که با فاصله از وعده غذایی مصرف شود.

 

- آيا استفاده از شيرين كننده هاي جايگزين شكر مجاز است كه تركيبات آن لاكتوز ، بي كربنات سديم ، آسه سولفام پتاسيم ، اسپارتام ، اسيد تارتاريك ،ان لوسين و بدون ساخارين مي باشد؟

به طور کلي مصرف آنها براي افراد سالم در حد متعارف و جايگريني آنها به جاي شکر مانعي ندارد.

 

- چرا بعد از اجرای بعضی از  رژيم ها ريزش مو بوجود مي‌آيد و یا ابتدا وزن کاهش می یابد اما بعد ثابت می ماند؟

ریزش مو، عدم کاهش وزن و مشکلاتي از اين قبيل عوارض رژيم هاي نامناسب و غير علمي است که مطابق با مشخصات بدن شما تنظيم نشده است. چنانچه در يک رژيم غذايي، مواد غذايي مورد نياز بدن دريافت شود، ريزش مو و ساير عوارض حاصل نخواهد شد. بدن در مقابل رژيمهاي مکرر و نا متناسب نسبت به کاهش وزن مقاومت نشان مي دهد. براي مقابله با اين مقاومت مي بايست يک رژيم غذايي متناسب و علمي داشته باشيد. اجراي موثر رژيم کاهش وزن نياز به پشتکار، حوصله و صرف زمان دارد. لازم به ذکر است که در این قبیل رژیم های نا مناسب مقدار کاهش وزن اولیه مربوط به از دست دادن مقداري آب است که قابل برگشت نيز مي باشد.

 

بازگشت